φύλλο 2 (ομάδα 1)

1η δραστηριότητα
 

τάξις, πόλις, πολίτης, πολιτεία: ερευνήστε τη σημασία και την ετυμολογία των λέξεων πρώτα στ’ αρχαία ελληνικά μέσα από το λεξικό της  αρχαίας ελληνικής https://myria.math.aegean.gr/lds/web/ ή https://www.tlg.uci.edu/lsj/#eid=1&context=lsj  και στη συνέχεια στα νέα ελληνικά μέσα από το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html

1.1. Καταγράψτε τα συμπεράσματά σας. Κυρίως εστιάστε στις διαφορές που εντοπίζετε.
1.2. Ποιες σημασίες δεν υπάρχουν στην αρχαία ελληνική γλώσσα; Πώς εξηγείται αυτό;
1.3. Δημιουργήστε δικές σας προτάσεις στις οποίες θα χρησιμοποιήσετε τις παραπάνω λέξεις με σημασία διαφορετική από αυτή που εμφανίζεται στην αρχαία ελληνική.
1.4. Προσέξτε τον όρο σημασιολογικό δάνειο. Διευκρινίσεις για τη σημασία του μπορείτε να βρείτε στην ερμηνεία που δίνει ο καθηγητής γλωσσολογίας στο ΑΠΘ Γ. Παπαναστασίου σε σχετική συζήτηση που φιλοξενείται στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου φιλολόγων ν. Δράμας https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxzZmRyYW1hc3xneDo1ZTBhNmFiODcyYmU2OTAx

2η δραστηριότητα

2.1. Στο λεξιλόγιο της ενότητας του σχολικού βιβλίου https://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C128/680/4512,20352/ δίνονται διευκρινίσεις για διάφορες λέξεις και φράσεις του κειμένου. Ποιες θεωρείτε ότι είναι περιττές ή ποιες άλλες θα θέλατε να διευκρινίζονται; Εξηγήστε τα κριτήριά σας.

 

3η δραστηριότητα

πραγματεία: εντοπίστε τη σημασία της λέξης σήμερα στο Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
και εξηγήστε:
3.1. Γιατί δεν μένει αμετάφραστη στο κείμενο;
3.2. Τι σχέση έχει η σύγχρονη σημασία με το κειμενικό είδος που γράφει ο Αριστοτέλης;
3.3. Ποια συνώνυμη λέξη γνωρίζετε; Μπορείτε να βοηθηθείτε από το εννοιόλεξο της σελίδας lexigram  https://www.lexigram.gr/lex/enni/#Hist0  ή από την ιστοσελίδα https://greek.abcthesaurus.com/.

4η δραστηριότητα

πολίτης – υπήκοος: συγκρίνετε τις δύο λέξεις όπως χρησιμοποιούνται σήμερα. Στη συνέχεια συγκρίνετε τις σημασίες τους όπως εμφανίζονταν στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Ποιες είναι οι διαπιστώσεις σας;

Ανατρέξτε στο λεξικό της κοινής νεοελληνικής https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html και στο λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας https://myria.math.aegean.gr/lds/web/ ή https://www.tlg.uci.edu/lsj/#eid=1&context=lsj

το φύλλο εργασίας και σε αρχείο .doc

φύλλο 2 (ομάδα 1) απαντήσεις

δραστηριότητα δ

ομαδα α 2014-04-02
πολίτης: 1α. ο υπήκοος ενός κράτους με όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις
β. ο κάτοικος μιας πόλης
2. ο ιδιώτης
3. αυτός που δεν είναι στρατιωτικός
υπήκοος [ipíkoos] Ο36 : (νομ.) που έχει την υπηκοότητα ενός κράτους.
Η λέξη πολίτης έχει περισσότερες σημασίες στα νεα ελληνικά

δραστηριότητα δ

ομαδα α 2014-04-02
πολίτης: 1α. ο υπήκοος ενός κράτους με όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις
β. ο κάτοικος μιας πόλης
2. ο ιδιώτης
3. αυτός που δεν είναι στρατιωτικός
υπήκοος [ipíkoos] Ο36 : (νομ.) που έχει την υπηκοότητα ενός κράτους.
Η λέξη πολίτης έχει περισσότερες σημασίες στα νεα ελληνικά

Απάντηση:δραστηριότητα δ

ομαδα α 2014-04-02
πολίτης στα αρχαία σημαίνει ο κάτοικος μιας πόλης, ελεύθερος και όχι δούλος. Έχει μία σημασία.
υπήκοος στα αρχαία είναι αυτός που ακούει κάποιον, αυτός που υποτάσσεται. Έχει εντελώς διαφορετικη σημασια στα νεα ελληνικά

3η δραστηριότητα

ομάδα 1 2014-04-02
πραγματεία η [praγmatía] Ο25 : γραπτό κείμενο επιστημονικού χαρακτήρα,
Στο αρχαίο κείμενο η λέξη μεταφράζεται δραστηριότητα, η σημασία της είναι διαφορετική

Απάντηση:3η δραστηριότητα

ομαδα 1 2014-04-02
συνώνυμα είναι: μελέτη, διατριβή

Νέο σχόλιο